Steffen Siegel has been a professor of the theory and history of photography at Folkwang University of the Arts since 2015. He is heading the M.A. program Photography Studies and Research and the doctoral studies on the theory and history of photography. Since 2021, he has been the speaker (acting chair) of Folkwang University’s department of photography. Since 2024, he has been the chairman of the Center for Photography Essen.
During the academic year 2011/2012, he was a research fellow at the International Research Center Morphomata, Center for Advanced Study at Cologne University. In 2019/2020, he was an Ailsa Mellon Bruce Senior Fellow at the Center for Advanced Study in the Visual Arts (CASVA) of the National Gallery in Washington, D.C.
For his research, he received the Research Prize for the History of Photography from the German Society for Photography (DGPh) in 2014 and the International Humanities Research Prize in 2017, awarded by the Börsenverein des Deutschen Buchhandels, the Verwertungsgesellschaft Wort, the German Foreign Office and the Fritz Thyssen Foundation.
Since 2014, he has been a member of the German Society for Photography. In 2024, he was elected as a full member of the North Rhine-Westphalian Academy of Sciences, Humanities and the Arts.
He is a member of the Advisory Boards for the scholarly journals photographies and 21: Inquiries into Art, History, and the Visual, and Photographica. Furthermore, he is a member of the board of the Dokumentationszentrums für Kunstgeschichte – Bildarchiv Foto Marburg (DDK) , of the Fundacja Archeologia Fotografii in Warsaw (Poland), and the Lieven Gevaert Research Centre for Photography, Art and Visual Culture in Belgium.
Research Interests
Theory and history of photography across interdisciplinary discourses and media.
Research Projects
Neues Licht. Daguerre, Talbot und die Veröffentlichung der Fotografie im Jahr 1839 (2009–2014, supported by Bundesministerium für Bildung und Forschung) ● Laboratorium der Objekte (2013–2015, supported by Stiftung Mercator, Essen) ● Gestaltung ausstellen. Die Sichtbarkeit der HfG Ulm: Von Ulm nach Montréal (2017–2021, supported by Volkwagenstiftung Hannover (together with Martin Mäntele and Thomas Hensel).
Curatorial Work
Peter Halley: Prisons (Straßenbahndepot Jena, 2014, together with Barbara Happe and Martin S. Fischer) ● Inside/Out. Fotografie und Psychologie (DZ BANK Kunstsammlung Frankfurt am Main, 2018, together with David Keller) ☞ PDF ● Wolfgang Schulz und die Fotoszene um 1980 (Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg und Museum für Fotografie Berlin, 2019–2020, together with Reinhard Matz und Bernd Stiegler) ● On Display. Der Körper der Fotografie (Kunstmuseum Aahlen, 2022, together with Martina Padberg and Elke Seeger) ☞ PDF ● Passagen (Kunststiftung DZ Bank Frankfurt am Main, 2022, together with Christina Leber and 16 students of the Folkwang University of the Arts) ☞ PDF ● Leap of faith: Transmediale Fotografie (North Rhine-Westphalian Academy of Sciences, Humanities and the Arts, 2024)
Publications
Complete bibliography (PDF)
Please contact me for PDFs you may miss here.
Books: Tabula. Figuren der Ordnung um 1600 (Berlin 2009) ● Ich ist zwei andere. Jeff Walls Diptychon aus Bildern und Texten (München 2014) ☞ PDF ● Belichtungen. Zur fotografischen Gegenwart (München 2014) ● Neues Licht. Daguerre, Talbot und die Veröffentlichung der Fotografie im Jahr 1839 (München 2014) ● First Exposures. Writings from the Beginning of Photography (Los Angeles 2017) ● Fotogeschichte aus dem Geist des Fotobuchs (Göttingen 2019) ● 1839. Daguerre, Talbot et la publication de la photographie (Paris 2020).
Editorial work (selection): Jenseits des Poststrukturalismus? Eine Sondierung, Frankfurt am Main 2005; (co-editor) ● Verwandte Bilder. Die Fragen der Bildwissenschaft, Berlin 2007; 2., durchgesehene Auflage 2008; (co-editor) ☞ PDF ● Visuelle Modelle, München 2008; (co-editor) ☞ PDF ● Maßlose Bilder. Visuelle Ästhetik der Transgression, München 2009; (co-editor) ☞ PDF ● Die Werkstatt des Kartographen. Materialien und Praktiken visueller Welterzeugung, München 2011); (co-editor) ● Fotografische Experimente. Special issue of Fotogeschichte 31 (2011), no. 122 ● Die selbstbewusste Fotografie. Bildgeschichte der Fototheorie seit den 1960er Jahren. Special issue of Fotogeschichte 33 (2013), No. 129 ● Psychologie und Fotografie. Special issue of Fotogeschichte 36 (2016), no. 140; (co-editor) ● Playing the Photograph. Special issue of PhotoResearcher no. 27 (2017); (co-editor) ☞ PDF ● Schreiben über Fotografie. Special issue of Fotogeschichte 37 (2017), no 145; (co-editor) ● Wolfgang Schulz und die Fotoszene um 1980, Leipzig 2019; (co-editor) ● Fotografie und Design. Special issue of Fotogeschichte 39 (2019), no 152; (co-editor) ● Ästhetik der Skalierung. Zeitschrift für Ästhetik und Allgemeine Kunstgeschichte, special issue, no. 18 (2020); (co-editor). Weiterblättern! Neue Perspektiven der Fotobuchforschung. Special issue of Fotogeschichte 41 (2021), no. 159; (co-editor) ● Circulating Photographs. Special issue of History of Photography 45.1 (2021); (co-editor) ● Schreiben über Fotografie II. Special issue of Fotogeschichte 42 (2022), no. 166; (co-editor) ● Vermessene Bilder. Von der Fotogrammetrie zur Bildforensik. Special issue of Fotogeschichte 44 (2024), no 172; (co-editor).
Recent Articles (selection):
● Szenen der Fotokritik. In: Fotogeschichte 44 (2024), no. 172, pp. 45–51.
● Burkhard Maus: L’artiste Hans-Peter Feldmann fait une manifestation à la foire Art Cologne. In: Photographica no. 8 (April 2024), pp. 0–1. ☞ Open Access
● Welche Spuren? Bildforensik der Fotogeschichte. In: Bildwelten des Wissens 19 (2023), pp. 21–33 ☞ PDF
● A Special Kind of Paper: An Emerging Value System for Photography. In: Afterimage 50.4 (2023), pp. 14–18 ☞ PDF
● Nicéphore Niépce et l’idée de »réplication photographique«. In: Histoire de l’art no. 92 (Dezember 2023), pp. 63–74
● Erscheinungsweisen. Versuch über Adrian Sauers bildnerisches Werk. Modes of Appearance. An Essay on Adrian Sauer’s Pictorial Work. In: Adrian Sauer: Truth Table, Leipzig 2023, pp. 209–213 ☞ PDF
● Der Gutachter des Fotografen. Über die Entstehungsbedingungen von Dirk Alvermanns Fotobüchern. In: Fotogeschichte 43 (2023), no. 168, pp. 21–30
● Farbfotografie und farbige Fotografie. In: Fotogeschichte 42 (2022), no. 163, pp. 9–18
● »Alle anderen Bilder sind echt«. Fotografische Aprilscherze in der »Berliner Illustrirten Zeitung«. In: Zeitschrift für Ideengeschichte 16.1 (2022), pp. 83–100 ☞ PDF
● Nicéphore Niépce and the Industry of Photographic Replication. In: The Burlington Magazine 163 (2021), pp. 1112–1119 ☞ PDF
● Ein Bild von einem Bild? Über fotowissenschaftliche Reproduktionsstile. In: Rundbrief Fotografie 28.4 (2021), pp. 7–16 ☞ PDF
● Was sich sehen lässt: Zur vergangenen Zukunft des Fotografischen. In: Tatjana Bartsch et al. (eds.): Faktizität und Gebrauch früher Fotografie. Factuality and Utilization of Early Photography, Wiesbaden 2021, pp. 31–45 ☞ PDF
● Über Propagandafotografie / Propaganda Photography. In: Kristina Lemke (ed.): Neu sehen. Die Fotografie der 20er und 30er Jahre / New Ways of Seeing. The Photography of the 1920s and 1930s, Bielefeld 2021, pp. 168–187, 238–241 ☞ PDF
● Nicéphore Niépce und die Idee der fotografischen Replikation. In: kritische berichte 48.3 (2020), pp. 95–106 ☞ PDF
● Was ist kein Fotobuch? In: Fotogeschichte 41 (2021), no. 159, pp. 43–48
● Jeff Wall und das Politische. Zur Gegenwart des fotografischen Großtableaus. In: Zeitschrift für Ästhetik und Allgemeine Kunstwissenschaft, special issue 18 (2020), pp. 115–134 ☞ PDF
● Cat in the Window? A Closer Look at How People Try to Have a Closer Look. In: Amos Morris Reich, Margaret Olin (eds.): Photography and Imagination, London, New York 2020, pp. 3–14
● Aby Warburg, der Ethnologe. In: Merkur 73 (2019), no. 840, pp. 74–82
● Multiplizierte Unikate. Fotografie und ihre druckgrafische Reproduktion in Noël-Marie Paymal Lerebours’ »Excursions daguerriennes«. In: Marburger Jahrbuch für Kunstwissenschaft 46 (2019), pp. 189–212 ☞ PDF
● Wohnungsgestaltung im Fotobuch der 1920er Jahre. In: Fotogeschichte 39 (2019), no. 152, pp. 15–24
● Fotografieren. In: Heiko Christians, Matthias Bickenbach, Nikolaus Wegmann (eds): Historisches Wörterbuch des Mediengebrauchs, vol. 2, Cologne, Weimar, Vienna 2018, pp. 186–200 ☞ PDF
● Die größte Fotomontage der Welt. Ästhetische Ordnungen in »Google Street View«. In: Rundbrief Fotografie 25 (2018), no. 100, pp. 9–20 ☞ PDF
● Keinerlei Ansicht? Industriefotografie und Kulturindustrie bei Bertolt Brecht. In: kritische berichte 46.4 (2018), pp. 5–14 ☞ PDF
● Ce qui se donne à voir. Sur le futur antérieur du photographique. In: Transbordeur 2 (2018), pp. 16–27 ☞ PDF
● Uniqueness Multiplied. The Daguerreotype and the Visual Economy of the Graphic Arts. In: Nicoletta Leonardi, Simone Natale (eds.): Photography and Other Media in the 19th Century. Towards an Integrated History, University Park (Pennsylvania) 2018, pp. 118–132
● Inheriting Bayard, or: How to Play Serious in Front of a Camera. In: PhotoResearcher no. 27 (2017), special issue »Playing the Photograph«, pp. 18–29 ☞ PDF
● No Room for Doubt? Daguerre and His First Critics. In: Sabine T. Kriebel, Andrés Mario Zervigón (eds.): Photography and Doubt, London, New York 2017, pp. 29–43
● Große Bilder und kleine. Die Fotografien der »Becher-Klasse« im Rückspiegel. In: Martin Engler (ed.): Fotografien werden Bilder. Die Becher-Klasse, Munich 2017, pp. 168–177 ☞ PDF
● Spargel, Pumps und Brooklyn Bridge. Zur Zukunft des vergleichenden Sehens. In: Zeitschrift für Ideengeschichte 10.2 (2016), pp. 25–40 ☞ PDF
● Drucksachen. Vorbemerkungen zu einer künftigen Fotobuch-Forschung. In: Burcu Dogramaci et al. (eds.): Gedruckt und erblättert. Das Fotobuch als Medium ästhetischer Artikulation seit den 1940er Jahren, Cologne 2016, pp. 22–33 ☞ PDF
Photo: Bettina Engel-Albustin