Prof. Dr. Steffen Siegel

Steffen Siegel has been a professor for the theory and history of photography at Folkwang University of the Arts since 2015. He is heading the M.A. program Photography Studies and Research and the doctoral studies on the theory and history of photography.

During the academic year 2011/2012, he was a research fellow at the International Research Center »Morphomata«, Center for Advanced Study at the Cologne University. In 2019/2020 he was an Ailsa Mellon Bruce Senior Fellow at the Center for Advanced Study in the Visual Arts (CASVA) of the National Gallery in Washington, D.C.

For his research, he received the Research Prize for the History of Photography from the German Society for Photography (DGPh) in 2014, and the International Humanities Research Prize in 2017, awarded by the Börsenverein des Deutschen Buchhandels, the Verwertungsgesellschaft Wort, the German Foreign Office and the Fritz Thyssen Foundation.

He is a member of the Advisory Boards for the scholarly journals »Photographies« and »21: Inquiries into Art, History, and the Visual«. Furthermore, he is a member of the board of the Dokumentationszentrums für Kunstgeschichte – Bildarchiv Foto Marburg (DDK).

Focus of Research
Theory and history of photography across interdisciplinary discourses and media.

Research Projects
Neues Licht. Daguerre, Talbot und die Veröffentlichung der Fotografie im Jahr 1839 (2009–2014, gefördert durch das Bundesministerium für Bildung und Forschung) ● Laboratorium der Objekte (2013–2015, gefördert durch die Stiftung Mercator, Essen) ● Gestaltung ausstellen. Die Sichtbarkeit der HfG Ulm: Von Ulm nach Montréal (seit 2017, gefördert durch die Volkwagenstiftung Hannover (gemeinsam mit Martin Mäntele und Thomas Hensel).

Curatorial Work
Peter Halley: Prisons (Straßenbahndepot Jena, 2014, together with Barbara Happe and Martin S. Fischer) ● Inside/Out. Fotografie und Psychologie (DZ BANK Kunstsammlung Frankfurt am Main, 2018, together with David Keller) ● Wolfgang Schulz und die Fotoszene um 1980 (Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg und Museum für Fotografie Berlin, 2019–2020, together with Reinhard Matz und Bernd Stiegler).


Publications
Complete bibliography (PDF)

Books: Tabula. Figuren der Ordnung um 1600 (Berlin 2009) ● Ich ist zwei andere. Jeff Walls Diptychon aus Bildern und Texten (München 2014) ● Belichtungen. Zur fotografischen Gegenwart (München 2014) ● Neues Licht. Daguerre, Talbot und die Veröffentlichung der Fotografie im Jahr 1839 (München 2014) ● First Exposures. Writings from the Beginning of Photography (Los Angeles 2017) ● Fotogeschichte aus dem Geist des Fotobuchs (Göttingen 2019) ● 1839. Daguerre, Talbot et la publication de la photographie (Paris 2020).

Editorial work (selection): Jenseits des Poststrukturalismus? Eine Sondierung, Frankfurt am Main 2005; (co-editor) ● Verwandte Bilder. Die Fragen der Bildwissenschaft, Berlin 2007; 2., durchgesehene Auflage 2008; (co-editor) ● Visuelle Modelle, München 2008; (co-editor) ● Maßlose Bilder. Visuelle Ästhetik der Transgression, München 2009; (co-editor) ● Die Werkstatt des Kartographen. Materialien und Praktiken visueller Welterzeugung, München 2011); (co-editor) ● Fotografische Experimente. Special issue of Fotogeschichte 31 (2011), no. 122 ● Die selbstbewusste Fotografie. Bildgeschichte der Fototheorie seit den 1960er Jahren. Special issue of Fotogeschichte 33 (2013), No. 129 ● Psychologie und Fotografie. Special issue of Fotogeschichte 36 (2016), no. 140; (co-editor) ● Playing the Photograph. Special issue of  PhotoResearcher no. 27 (2017); (co-editor) ● Schreiben über Fotografie. Special issue of Fotogeschichte 37 (2017), no 145; (co-editor) ● Wolfgang Schulz und die Fotoszene um 1980, Leipzig 2019; (co-editor) ● Fotografie und Design. Special issue of Fotogeschichte 39 (2019), no 152; (co-editor) ● Ästhetik der Skalierung. Zeitschrift für Ästhetik und Allgemeine Kunstgeschichte, special issue, no. 18 (2020); (co-editor).

Recent articles: Drucksachen. Vorbemerkungen zu einer künftigen Fotobuch-Forschung. In: Burcu Dogramaci et al. (ed.): Gedruckt und erblättert. Das Fotobuch als Medium ästhetischer Artikulation seit den 1940er Jahren, Köln 2016, p. 22–33 ● Spargel, Pumps und Brooklyn Bridge. Zur Zukunft des vergleichenden Sehens. In: Zeitschrift für Ideengeschichte 10 (2016), no. 2, p. 25–40 ● No Room for Doubt? Daguerre and His First Critics. In: Sabine T. Kriebel, Andrés Mario Zervigón (eds.): Photography and Doubt, London, New York 2017, p. 29–43 ● Inheriting Bayard, or: How to Play Serious in Front of a Camera. In: PhotoResearcher no. 27 (2017), special issue »Playing the Photograph«, p. 18–29 ● Uniqueness Multiplied. The Daguerreotype and the Visual Economy of the Graphic Arts. In: Nicoletta Leonardi, Simone Natale (eds.): Photography and Other Media in the 19th Century. Towards an Integrated History, University Park (Pennsylvania) 2018, p. 118–132 ● Ce qui se donne à voir. Sur le futur antérieur du photographique. In: Transbordeur 2 (2018), p. 16–27 ● Keinerlei Ansicht? Industriefotografie und Kulturindustrie bei Bertolt Brecht. In: kritische berichte 46.4 (2018), p. 5–14 ● Die größte Fotomontage der Welt. Ästhetische Ordnungen in »Google Street View«. In: Rundbrief Fotografie 25 (2018), N.S. no. 100, p. 9–20 ● Aby Warburg, der Ethnologe. In: Merkur 73 (2019), no. 840, p. 74–82 ● Wohnungsgestaltung im Fotobuch der 1920er Jahre. In: Fotogeschichte 39 (2019), no. 152, p. 15–24 ● Multiplizierte Unikate. Fotografie und ihre druckgrafische Reproduktion in Noël-Marie Paymal Lerebours’ ‚Excursions daguerriennes‘. In: Marburger Jahrbuch für Kunstwissenschaft 46 (2019), p. 189–212 ● Cat in the Window? A Closer Look at How People Try to Have a Closer Look. In: Amos Morris Reich, Margaret Olin (eds.): Photography and Imagination, London, New York 2020, p. 3–14 ● Jeff Wall und das Politische. Zur Gegenwart des fotografischen Großtableaus. In: Zeitschrift für Ästhetik und Allgemeine Kunstwissenschaft, special issue, no. 18 (2020), p. 115–134 ● Nicéphore Niépce und die Idee der fotografischen Replikation. In: kritische berichte 48.3 (2020), p. 95–106.